Ο οπαδικός χάρτης της Ελλάδας!
SHARE:
Τα αποτελέσματα θα εκπλήξουν και θα συζητηθούν.
Ισχύει η διαχρονική ρήση: «η μισή Ελλάδα είναι Ολυμπιακοί»; Ποιά είναι η δημοφιλέστερη ποδοσφαιρική ομάδα στην Ελλάδα; Με πόση διαφορά από την δεύτερη; Ποια ομάδα αναδεικνύεται τρίτη δύναμη; Έχει αλλάξει ο οπαδικός χάρτης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια;
Σε αυτά, όπως και σε άλλα ερωτήματα, που αφορούν την ποιοτική ανάλυση των οπαδών κάθε συλλόγου, απαντά σήμερα η μεγάλη δημοσκόπηση του SDNA σε συνεργασία με την έγκυρη υπογραφή της Metron Analysis. Αυτή την φορά η ερώτηση που τέθηκε ήταν: «ποια ομάδα του ελληνικού ποδοσφαίρου υποστηρίζετε;» και τα αποτελέσματα που θα δείτε παρακάτω σίγουρα εκπλήσσουν και θα συζητηθούν.
Να αναφέρουμε εδώ ότι για την επιλογή του δείγματος της μεγάλης αυτής πανελλαδικής έρευνας, η Metron Analysis χρησιμοποίησε μία απλή τυχαία δειγματοληψία από αρχείο τηλεφωνικών αριθμών και το μέγεθος του δείγματος ανέρχεται σε 1.402 άτομα (αριθμός πολύ υψηλός και αντιπροσωπευτικός σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία) ηλικίας 18 ετών και άνω.
✓ Ο Ολυμπιακός παραμένει πρώτη ποδοσφαιρική οπαδική δύναμη σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των Ελλήνων οπαδών, ωστόσο το ποσοστό του αγγίζει το 29% που μεταφράζεται σε περίπου 2.600.000 οπαδούς.
✓ Η διαφορά του από τον δεύτερο Παναθηναϊκό που συγκεντρώνει το 27% των προτιμήσεων ανέρχεται πια μόλις σε 200.000 άτομα.
✓ Τρίτη οπαδική ποδοσφαιρική δύναμη πια στην Ελλάδα είναι ο ΠΑΟΚ (12%), ο οποίος προσπέρασε την ΑΕΚ!
✓ Από το 2008 και μετά (όπως με ενημερώνει με βάση το αρχείο της η Metron Analysis) η ΑΕΚ παρουσιάζει μία έντονη πτώση στην δημοφιλία της και φέρεται να έχει πολύ σημαντικές οπαδικές απώλειες που πλησιάζουν το 3%, που αναλογικά πλησιάζει τις 300.000 άτομα.
✓ Οι υπόλοιπες εμφανίζουν σχεδόν αμετάβλητα ποσοστά προτίμησης σε σχέση με την έρευνα του 2008.
✓ Σημαντικό επίσης είναι πως περίπου ένας στους 10 Έλληνες (ποσοστό 11%) δηλώνει ότι δεν υποστηρίζει καμία ελληνική ποδοσφαιρική ομάδα.
Οι οπαδικές προτιμήσεις ανά περιοχή
Στην συνέχεια της έρευνας, η Metron Analysis επιχειρεί ένα γεωγραφικό καταμερισμό της οπαδικής ψήφου, χωρίζοντας τις προτιμήσεις που συγκεντρώνουν οι ομάδες ανάλογα με την αστικότητα (αν δηλαδή οι ερωτηθέντες κατοικούν σε αστικές / ημιαστικές ή αγροτικές περιοχές) και το γεωγραφικό διαμέρισμα στο οποίο διαμένουν. Τα αποτελέσματα μπορείτε να τα δείτε σε αυτόν τον πίνακα και βγάζουν εξίσου πολύτιμα συμπεράσματα.
✓ Η οπαδική πρωτιά στις προτιμήσεις του Ολυμπιακού δεν οφείλεται τόσο στα αστικά κέντρα, όσο στην πολύ ισχυρή του οπαδική βάση στις αγροτικές περιοχές. όπου το ποσοστό δημοφιλίας του φτάνει το 35%, πολύ πάνω από τον πανελλαδικό του μέσο όρο.
✓ Ο Παναθηναϊκός ανακηρύσσεται πρώτη δύναμη σε ότι αφορά του ερωτηθέντες που μένουν στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας (35%), έχοντας πίσω του τον Ολυμπιακό (33%) με τις δύο ομάδες να αυξάνουν αμφότερες τα ποσοστά τους στην πρωτεύουσα.
✓ Η ΑΕΚ εμφανίζει εμφανή πτώση της δημοφιλίας της στις αγροτικές περιοχές και αυξάνει το ποσοστό της χάρη στις προτιμήσεις των ανθρώπων που μένουν στις μεγάλες αστικές πόλεις.
✓ Σε ότι αφορά την Θεσσαλονίκη, ο ΠΑΟΚ εμφανίζει εντυπωσιακή κυριαρχία με ποσοστό που φτάνει το 55%, με πολύ εντυπωσιακή διαφορά από τον δεύτερο Άρη που αγγίζει το 15% των προτιμήσεων. Στην περιοχή της Θεσσαλονίκης συναντάμε τα πιο χαμηλά ποσοστά τόσο για τον Ολυμπιακό (4%), όσο και για την ΑΕΚ (2%).
✓ Ανάλογη (αν και με όχι τόσο σημαντικά ποσοστά) είναι η κυριαρχία του ΠΑΟΚ στις περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης, όπου ο Δικέφαλος του Βορρά συγκεντρώνει το 35% των προτιμήσεων.
✓ Σε ότι αφορά την υπόλοιπη Ελλάδα (Πελοπόννησος / Δυτική Ελλάδα, Θεσσαλία / Στερεά Ελλάδα, Κρήτη / Νησιά Αιγαίου) ο Ολυμπιακός εμφανίζει μία σταθερή και άνετη πρωτιά στα ποσοστά των προτιμήσεων, με την απάντηση άλλη να εμφανίζει ψηλά ποσοστά στην Θεσσαλία (9%) προφανώς λόγω Λάρισας και λοιπών ομάδων της περιοχής, αλλά στην Κρήτη (13%) λόγω ΟΦΗ, αλλά όχι στην Πελοπόννησο που πλην του Αστέρα Τρίπολης τα τελευταία χρόνια δεν εκπροσωπείται στην Super League.
Οι οπαδικές προτιμήσεις ανά φύλο και ηλικία
Στην συνέχεια θα δούμε την οπαδική ποσόστωση στην Ελλάδα με βάση το φύλο και την ηλικία των ερωτηθέντων σε έναν ενδιαφέροντα πίνακα που μας βοηθά να κατανοήσουμε αρκετά πράγματα...
✓ Το σημαντικότερο εύρημα της έρευνας, το οποίο υπογραμμίζει έντονα η Metron Analysis έχει να κάνει με το πολύ χαμηλό ποσοστό (5%) δημοφιλίας και τις απώλειες της ΑΕΚ στις ενεργές ηλικίες 18-24, που έχει να κάνει προφανώς με την κακή αγωνιστική εικόνα της Ένωσης τα τελευταία χρόνια.
✓ Ο Ολυμπιακός εδράζει την κυριαρχία του χάρη στην προτίμηση των ανδρών, ενώ σε ότι αφορά την γυναικεία ψήφο, ο Παναθηναϊκός ισορροπεί τα πράγματα και βρίσκεται μαζί με τους «ερυθρόλευκους» στην κορυφή της λίστας.
✓ Το 14% των γυναικών απάντησαν ότι δεν υποστηρίζουν καμία ελληνική ποδοσφαιρική ομάδα, κάτι που μαρτυρά την αποξένωση τους από τον χώρο.
✓ Ο Παναθηναϊκός εμφανίζει πρωτιά στο πιο μεγάλο κοινό (ηλικίες 55+), όπου εμφανίζεται πρώτη οπαδική δύναμη μπροστά από τον Ολυμπιακό.
✓ Σημαντική είναι επίσης η διείσδυση του ΠΑΟΚ στο νεανικό κοινό 18-24 (ποσοστό 15%) παρά το γεγονός ότι η ποδοσφαιρική ομάδα του Δικέφαλου του Βορρά δεν έχει καταφέρει στο πρόσφατο παρελθόν να κατακτήσει κάποιο τίτλο στο ποδόσφαιρο.
Οι οπαδικές προτιμήσεις ανά κοινωνική τάξη και εκπαιδευτικό επίπεδο
Για το τέλος, η Metron Analysis μας δίνει την οπαδική προτίμηση των Ελλήνων ανάλογα με ορισμένα «ποιοτικά» στοιχεία των ερωτηθέντων, όπως το εκπαιδευτικό τους επίπεδο και η κοινωνική τους τάξη. Για την βοήθεια κατανόησης του πίνακα υπενθυμίζουμε ότι σε ότι αφορά το κοινωνικό επίπεδο ως Α/Β ορίζεται το ανώτερο κοινωνικό επίπεδο και ως D/E το κατώτατο. Τα ευρήματα είναι πάλι εντυπωσιακά.
✓ Ο Ολυμπιακός κυριαρχεί στα λαϊκά στρώματα, εμφανίζοντας πού σημαντικές διαφορές στην πρωτιά των προτιμήσεων σε ότι αφορά το κατώτερο εκπαιδευτικό επίπεδο και τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα.
✓ Ο Παναθηναϊκός έχει την πιο ισχυρή κοινωνική βάση, αφού προηγείται τόσο στην ανώτερη κοινωνική τάξη (31%), όσο και σε όσους έχουν ανώτερο εκπαιδευτικό επίπεδο με 27%.
✓ Πολύ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως όσο αυξάνει το εκπαιδευτικό, αλλά και το κοινωνικό επίπεδο των ερωτηθέντων τόσο αυξάνουν τα ποσοστά της απάντησης «καμία», κάτι που μαρτυρά την χαμηλή διείσδυση του ποδοσφαίρου (και ειδικότερα του ελληνικού) σε αυτά τα στρώματα.
Αντί επιλόγου να σημειώσουμε ότι η έρευνα πεδίου διεξήχθη από τις 18 ως τις 28 Φεβρουαρίου του 2015 και το δείγμα σταθμίστηκε εκ των υστέρων ως προς το φύλο, την ηλικία, την αστικότητα και την περιοχή κατοικίας. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό δεν πρόκειται απλώς για μία πανελλαδική έρευνα, αλλά για μία επιστημονικά τεκμηριωμένη δημοσκόπηση, που καλύπτει όλα τα φάσματα της ελληνικής κοινωνίας, ως εκ τούτου τα ευρήματα είναι απολύτως αντιπροσωπευτικά της κοινής γνώμης.