Η μονοπωλιακή (πλέον…) τηλεοπτική αγορά, η Σούπερ Λιγκ και το όριο των 65 εκ. ευρώ
SHARE:
Το τοπίο στα τηλεοπτικά έχει αλλάξει. Η αιφνιδιαστική σύμπραξη της NOVA με την COSMOTE, που ένωσαν τα προϊόντα τους και τα μεταδίδουν από κοινού, διαμορφώνει ένα άλλο τοπίο.
Ο στόχος των δύο πλατφορμών ήταν θεωρητικά η πάταξη της πειρατείας. Σε ένα βαθμό, επιτυγχάνεται.
Άνθρωποι που ξέρουν να διαβάζουν την αγορά, πάντως, έλεγαν εξ αρχής ότι η στόχος δεν ήταν μόνο η πειρατεία. Ο δεύτερος και εξίσου σημαντικός στόχος, ήταν να δημιουργήσουν ουσιαστικά μια μονοπωλιακή αγορά, ώστε να κρατήσουν τις τιμές των τηλεοπτικών δικαιωμάτων χαμηλά, σε μια εποχή που τα νούμερα καλπάζουν στην Ευρώπη. Και οι δύο ήξεραν ότι αυτό το καλοκαίρι που λήγουν τα περισσότερα συμβόλαια, θα έπρεπε να δώσουν περισσότερα χρήματα για να αποκτήσουν premium τηλεοπτικό προϊόν.
Ουσιαστικά, οι δύο πλατφόρμες έγιναν μία στην Ελλάδα και οι ομάδες δεν έχουν πια διαπραγματευτικά περιθώρια, αφού από την ώρα που το προϊόν ενώθηκε από NOVA και COSMOTE, δεν πρόκειται να μπουν σε διαδικασία πλειστηριασμού.
Η απάντηση των ομάδων στην διαμόρφωση μονοπωλιακής αγοράς, είναι η κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.
Αν θέλουν NOVA και COSMOTE να έχουν και μετά το καλοκαίρι το δυνατό ελληνικό προϊόν, θα πρέπει να υπολογίζουν ότι θα ξοδέψουν τουλάχιστο τα χρήματα που δίνουν μαζί σήμερα, ίσως και κάτι παραπάνω.
Ουσιαστικά το θέμα της κεντρικής διαχείρισης το έφερε στο τραπέζι, στο συμβούλιο της Λίγκας, ο Βαγγέλης Μαρινάκης την προηγούμενη εβδομάδα.
Όλες οι ομάδες είναι θετικές, και οι μεγάλες, που ξέρουν ότι πρέπει να θυσιάσουν ένα μέρος από τα χρήματά τους, για να ικανοποιηθούν και οι μικρότεροι, για να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστικό το πρωτάθλημα.
Ουσιαστικά, για την ώρα η ΑΕΚ βάζει τις περισσότερες επιφυλάξεις, καθώς θέλει να πάρει περισσότερα από φέτος, την ώρα που οι άλλοι μεγάλοι δέχονται να χάσουν κάτι, αλλά εκτιμάται ότι κι αυτή θα κινηθεί στο τέλος στο ίδιο μήκος με τους υπόλοιπους.
ΤΟ ΟΡΙΟ ΤΩΝ 65 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ
Στις πρώτες συζητήσεις των ομάδων της Σούπερ Λιγκ, ο πήχης τέθηκε στα 65 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό το ποσό παίρνουν σήμερα οι 14 ομάδες συνολικά και η Λίγκα δεν θα πέσει κάτω απ΄ αυτό το ποσό.
Σήμερα το μεγαλύτερο συμβόλαιο το έχει ο Ολυμπιακός που παίρνει 14 εκατομμύρια, ακολουθεί ο Παναθηναϊκός με 11 και στη συνέχεια είναι ΠΑΟΚ και ΑΕΚ που παίρνουν από 8-9 εκατομμύρια.
Οι “μικρές” ομάδες έχουν συμβόλαια 1,5 εκατ. με 1,8 εκατ. ευρώ και ο στόχος είναι μέσα απ΄ αυτή τη διαδικασία αυτές οι ομάδες να βγούν ωφελημένες κατά 300-500 χιλιάδες ευρώ. Ο στόχος είναι να μην υπάρχει ομάδα με λιγότερα από 2 εκατομμύρια τηλεοπτικό, καθώς μέσα απ΄ αυτή τη διαδικασία αφενός θα είναι όλοι ευχαριστημένοι κι αφετέρου οι μικρότεροι θα μπορούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί.
Όπως είναι λογικό, οι “μικροί” καίγονται για να συμφωνήσουν οι “μεγάλοι”, καθώς σε διαφορετική περίπτωση, με την αγορά σε μονοπωλιακό καθεστώς, ξέρουν ότι μπορούν να πάρουν και λιγότερα απ΄ ό,τι παίρνουν.
ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Το επόμενο βήμα είναι να συζητηθούν δύο πράγματα ανάμεσα στους τέσσερις μεγάλους.
Πρώτον, οι προϋποθέσεις, κάτω από τις οποίες θα δέχονταν όλοι να μπουν στην κεντρική διαχείριση και το τί θα ήταν διατεθειμένος να θυσιάσει ο καθένας.
Δεύτερον, ο τρόπος με τον οποίο θα μοιραστούν τα χρήματα, εφόσον κλείσει η κεντρική διαχείριση. Αυτή η συζήτηση δεν έχει προχωρήσει ακόμη, ωστόσο η Λίγκα έχει στα χέρια της τα μοντέλα που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ευρώπη και να κινηθεί αναλόγως.
Η μια επιλογή είναι τα ποσά για την κάθε ομάδα να είναι προκαθορισμένα. Η άλλη, να γίνεται μια σύνθεση διανομή των τηλεοπτικών χρημάτων, κάτι που γίνεται στις περισσότερες χώρες.
Ένα ποσοστό των χρημάτων μοιράζεται ισόποσα, ένα με βάση την εμπορική αξία των ομάδων κι ένα με βάση τα αποτελέσματα, είτε της τελευταίας 5ετίας, είτε της τρέχουσας χρονιάς, είτε και τα δύο μαζί.