"Η γιορτή του Τετράφυλλου του ΠΑΟΚ μας και της Ορθοδοξίας"
SHARE:
Η αγία ζωή τους και το μαρτυρικό τέλος των τριών θυγατέρων αποτελούσαν επί αιώνες παράδειγμα προς μίμηση των χριστιανών. Η μνήμη τους τιμόταν με ευλάβεια και οι διηγήσεις για την άθλησή τους αποτελούσαν προσφιλές άκουσμα και εποικοδομητικό ανάγνωσμα. Ιδιαίτερα μάλιστα κατά την βυζαντινή περίοδο, όποτε είχαν αναδειχθεί σημαντικοί συναξαριστές και αγιολόγοι.
Το Τετράφυλλο όπως είδαμε αντιπροσωπεύει στην Ορθοδοξία με τα 4φυλλα την Πίστη, Ελπίδα, Αγάπη και Σοφία (Ευλογία) και το συναντάμε στους ναούς και σε καταστατικά Ορθόδοξων Εκκλησιών μαζί και με Δικεφάλους. "20η Ιουλίου: Μέγας Αλέξανδρος, Κύπρος και το τετράφυλλο του ΠΑΟΚ και της ορθοδοξίας!" https://skgsports.gr/life/20i-ioylioy-megas-alexandros-kypros-dikefalos-me-tetrafyllo/
H ιστορία του Τετράφυλλου της Γέννησης και της Ορθοδοξίας.
Για την ιστορία το Τετράφυλλο αποτελεί με βάση την Μυθολογία της Παλιάς Διαθήκης το σύμβολο της Γέννησης του κόσμου όλου, όπου φεύγοντας οι Πρωτόπλαστοι από τον κήπο της Εδέμ, η Εύα το πήρε σαν φυλακτό καλοτυχίας.
Οι κήποι της Εδέμ βρίσκονται με βάση την Μυθολογία στη Μεσοποταμία εκεί που Αυτοκρατορίες της Μικράς Ασίας το είχαν για σύμβολο τους, το συναντάμε στη Κνωσό με την μορφή ισοσκελή Σταυρού προ Γέννησης του Χριστού όπως και το Δικέφαλο αετό, στις Μυκήνες, το συναντήσαμε στους Μακεδόνες και στην Αμφίπολη στην κεφαλή της Καρυάτιδας και στο θόλο, δείγμα βασιλικής σπανιότητας,το συναντήσαμε στην κρατική σημαία της Σαμψούντας σύμφωνα με το βιβλίο "Βιβλίο όλων των Βασιλειών του 1350", χαρακτηριστικό ο Ασπρόμαυρος Δρούγγος του Πόντου έχει ένα Μαύρο Τετράφυλλο Σταυρό και στις άκρες από δύο κεφάλια, σαν να βλέπεις έναν Αετό με 8 κεφάλια!
Το συναντάμε στο Δικέφαλο του καταστατικού της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κύπρου, το συναντάμε στο Μονοκέφαλο αετό των Κομνηνών στην Κόμνη της Θράκης.
Το Τετράφυλλο ένα Κωνσταντινάτο φυλακτό που για τους Κωνσταντινουπολίτες με το δικό τους Βυζαντινό ημερολόγιο μέτρησης η γέννηση του κόσμου όλου, ισοδυναμεί με την γέννηση της Πόλης .
Το Βυζαντινό ημερολόγιο, επίσης γνωστό ως «Εποχή Δημιουργίας της Κωνσταντινούπολης» ή «Εποχή του Κόσμου» βασιζόταν στη χρονολόγηση από κτίσεως κόσμου (αρχαία ελληνικά: Έτη Γενέσεως Κόσμου κατά Ρωμαίους και Έτος Κτίσεως Κόσμου ή Έτος Κόσμου). Αυτή η χρονολόγηση χρησιμοποιούσε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως από το 691 έως το 1728. Ήταν επίσης η επίσημη χρονολόγηση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από το 988 έως το 1453, και στη Ρωσία από το 988 έως το 1700.
Το Βυζαντινό ημερολόγιο βασίζεται στο Ιουλιανό, εκτός του ότι το έτος ξεκινούσε την 1η Σεπτεμβρίου και τα έτη μετρούνταν από κτίσεως κόσμου (Λατινιστί: εποχή Anno Mundi). Η χρονολογία της κτίσεως κόσμου υπολογιζόταν σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης που έκαναν οι Εβδομήκοντα. Βασιζόταν στους παλαιότερους υπολογισμούς του Πανοδώρου του Αλεξανδρινού και τοποθετούσε την ημερομηνία της δημιουργίας στο 5509 π.Χ., πριν την Ενανθρώπηση.
Η παράδοση να χρονολογούν τα έτη από κτίσεως κόσμου (λατινικά: «Annus Mundi» η Ab Origine Mundi — AM) είχε ήδη δημιουργηθεί ανάμεσα στους Εβραίους και τους πρώτους Χριστιανούς. Το έτος 1 της Δημιουργίας εθεωρείτο ότι διήρκεσε από την 1 Σεπτεμβρίου 5509 π.Χ. έως την 31 Αυγούστου 5508 π.Χ.
Έτσι, το τρέχον έτος 2023 μ.Χ. είναι το έτος 7531 σύμφωνα με τη Βυζαντινή χρονολόγηση (πιο συγκεκριμένα, το 7531 ως και την 31η Αυγούστου 2023 και 7532 από την 1η Σεπτεμβρίου).
Βυζαντινό ψηφιδωτό με τετράφυλλα της Δημιουργίας του Αδάμ, (Καθεδρικός Ναός Μονρεάλε).
Η Γέννηση του κόσμου άλλοι λένε ότι ήταν στη Μεσοποταμία, άλλοι σε οικισμό στην Κύπρο, άλλοι στη Κνωσό, άλλοι στη Μακεδονία με στοιχεία Αρχανθρώπου, άλλοι στον Πόντο-Κασπία και ήρθαν Μακεδονία, Θεσσαλία, Ήπειρο εκεί που γεννήθηκαν οι θεοί του Ολύμπου που πήραν το όνομα τους οι πλανήτες . Όπως και να έχει η γέννηση του κόσμου συνδέεται με το μύθο του Τετράφυλλου της Εύας και το συναντάμε σε σημεία που εικάζεται ότι γεννήθηκε ο κόσμος.
Άλλωστε για τον πιο έξυπνο Έλληνα Νίκο Λυγερό ποιητή και πολυπράγμων το Τετράφυλλο δάκρυ ισοδυναμεί με τα 4Β σύμφωνα με το ποίημα του, το συναντάς εκεί.
Απόσπασμα από άρθρο με αφιέρωμα στο Τετράφυλλο https://www.gazzetta.gr/specials/2215142/paok-paok-tremoyn-t-onoma-soy
Ωδή στο Τετράφυλλο εν συμπλέγματι μετά πετάλλου
Αυτό όριζε το άρθρο 27 και 28 για σφραγίδα και λάβαρο-σήμα στο ιδρυτικό καταστατικό του ΠΑΟΚ. Οι Κωνσταντινοπολίτες της Θεσσαλονίκης που κατά ένα μεγάλο ποσοστό ήταν οι ίδιοι που ίδρυσαν και την ΒΑΕ1923,ΑτΕΚ1924, ΑΕΚΘ1925 και μετά στην αναθεώρηση που έγινε στο καταστατικό του ΠΑΟΚ το 1931, ξεχώριζαν τι είναι σφραγίδα και τι λάβαρο - σήμα στα καταστατικά τους, παρόλο που δεν ήταν υποχρεωτικό. Επίσης και στην ΑΕΚΘ 1925 και στον ΠΑΟΚ δηλώθηκαν από την αρχή χρώματα, στην ΑΕΚΘ κιτρινόμαυρα και στον ΠΑΟΚ ασπρόμαυρα.
Ο αστικός μύθος της έμπνευσης
Ο αστικός μύθος που υπάρχει είναι ότι η ιδέα ήρθε όταν ήταν όλοι μαζί και από το πακέτο τσιγάρων που κάπνιζε ο Κοεμτζόπουλος μάρκας "Λήθη" που σημαίνει λησμονιά. Εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν στα πακέτα τσιγάρων σχέδια όπως Δικέφαλος Αετός, Φοίνικας, Τετράφυλλο εν συμπλέγματι μετά πετάλου, τριφύλλι, ήρωες του 1821 Καραϊσκάκη - Κολοκοτρώνη, Θεοί του Ολύμπου όπως ο Ερμής κτλ, μάλιστα ο Παναθηναϊκός, που πήρε το τριφύλλι από την Κωνσταντινούπολη, έβγαλε και τσιγάρα δικά του με το όνομα «Παναθηναϊκός» εκείνη την εποχή! Στις μέρες μας έχει φυσικά και ταμπακιέρες, θήκες ομάδων.
Η εταιρεία που έβγαζαν τα τσιγάρα Λήθη ήταν στην Καβάλα και ανήκε στους αδελφούς Μαρούλη με καταγωγή του ονόματος από Κωνσταντινούπολη - Θράκη- Μικρά Ασία μετά από έρευνα στα αρχεία των προσφύγων του 1915-1922 και της απογραφής του 1928. Χαρακτηριστικό της ιστορίας της καπνοβιομηχανίας τους ήταν ότι την εποχή που ξεκίνησαν το 1924, τους έβαλαν φωτιά το 1926, ανταγωνιστές με εργοστάσια καπνού , από Νότια Ελλάδα και Πειραιά... βλέποντας σαν εχθρούς την Μακεδονία και την ποιότητα καπνών που είχε...
Όλα τα σύμβολα έχουν την ιστορία τους.
Το τετράφυλλο τριφύλλι είναι ένα παγκόσμια αποδεκτό σύμβολο της καλής τύχης και η προέλευσής του ανάγεται στην αρχαιότητα ως το πρώτο σύμβολο του κόσμου. «Σύμφωνα με το Χριστιανικό μύθο, (μια γρήγορη έρευνα στο διαδίκτυο θα οδηγήσει σε χιλιάδες πηγές), η Εύα κρατούσε ένα τετράφυλλο τριφύλλι, όταν έφυγε από τον κήπο της Εδέμ. Ήταν ότι πιο πολύτιμο που πήρε από τον Παράδεισο!».
Επίσης το τετράφυλλο για τους Ρωμιούς συμβολίζει την Αγάπη, Πίστη, Ελπίδα, Σοφία (Ευλογία), το δε πέταλο συμβολίζει την χάρη του Θεού και την αποφυγή της βασκανίας και το χρησιμοποιούσαν οι αγρότες στα βυζαντινά χρόνια στην εορτή του Ιωάννη Προδρόμου για ευφορία στα χωράφια, το είχαν στα σπίτια τους μέσα για ευλογία, γούρι όπως και το τετράφυλλο το σχεδίαζαν στα σπίτια έξω.
Το πέταλο ήταν επίσης σύμβολο του Ιππόδρομου της Κωνσταντινούπολης, οι Βυζαντινοί λάτρευαν τον Ιππόδρομο, που αντικατέστησε σαν θέαμα τις ανθρωποθυσίες Χριστιανών στις αρένες των Λεόντων. Το πέταλο του αλόγου είναι από τα πιο γνωστά σύμβολα ευτυχίας και προστασίας από τη βασκανία.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι το πέταλο αποδεικνύεται γούρι, αν το βρει κανείς τυχαία και έχει εφτά τρύπες: τέσσερις στο ένα μέρος και τρεις στο άλλο. Το τετράφυλλο το συναντάμε στην Βυζαντινή, Μακεδονική, Ορθόδοξη Αγιογραφία, ακόμα και στα ρωμαϊκή διακόσμηση ιερών χώρων και εννοείται εκτός από Σταυρό, είναι και με την μορφή άστρου-ροδάκα. Το συναντάμε στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης μέσα και έξω, ενίοτε και σε μορφή δύο τετράφυλλων (οκτάφυλλο) , πάνω από την κυρίως πύλη, πάνω από την βρεφοκρατούσα Παναγία, στην Αγία Σοφία της Θεσσαλονίκης στην Αγία Σοφία της Τραπεζούντας και παραπέμπει στον Σταυρό και στην θεία χάρη της Γέννησης.
Στη Θεσσαλονίκη συναντάμε εκείνη την εποχή που έγινε ο ΠΑΟΚ, τετράφυλλο σε καρτ ποστάλ, σε βυζαντινές διαφημιστικές αφίσες για την έκθεση της Θεσσαλονίκης που συμπωματικά ξεκίνησε το 1926, ως σήμα στην Σουρωτή του Αθάνατου νερού της εταιρείας του Ιβάν Σαββίδη το 1916, στην δε Κωνσταντινούπολη τετράφυλλα υπάρχουν σαν σήμα στα μπουκάλια της ζυθοποιίας Bomonti από τη αρχή του 20ου αιώνα.
Διεθνώς τετράφυλλο εκείνη την εποχή 1923 έβαλε η θρυλική Alfa Romeo σε αγώνα στην Μεγάλη Ελλάδα, Σικελία. Οι Κέλτες θαύμαζαν το τετράφυλλο, και η Σελτικ ομάδα Ιρλανδών μεταναστών το φόρεσε σαν σήμα μετά τον ΠΑΟΚ το 1930 μαζί με τα πράσινα ,αφού πιο μπροστά φορούσε μαύρα, άσπρα και σήμα έναν Σταυρό.
Για το τετράφυλλο και το πέταλο ειδική μνεία κάνει και το βιβλίο Τετράφυλλο τριφύλλι του Γεράσιμου Ρηγάτου πως συνδύαζαν οι παλιοί το πέταλο με το Σταυρό, σαν ένα συνδυασμό Χριστιανικής πίστης και μαγείας και αποφυγής της βασκανίας, το μάτιασμα όπως λέγεται και λαϊκά.
Έτσι λοιπόν σε αυτό το περιβάλλον γεννήθηκε ο ΠΑΟΚ ένα παιδί της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923 με ένα πολύτιμο Κωνσταντινάτο φυλακτό, το πρωταρχικό σύμβολο του κόσμου όλου και ίσως η πρώτη έμπνευση, τρέλα, του ΠΑΟΚτσή Κοεμτζόπουλου να σήμαινε την δικιά μας Γέννηση να βρούμε την ψυχή μας, στο Τετράφυλλο δάκρυ της Ρωμιοσύνης.
Χαρακτηριστικό της γοητείας της αναζήτησης του τετράφυλλου είναι οι στίχοι του ποιήματός που παραπέμπει στο Βυζάντιο και στους Παλαιολόγους από το Νίκο Λυγερό. Ένα μοναδικό ποίημα του Νίκου Λυγερού ,στρατηγικού αναλυτή, πολυπράγμων και μέσα στους 50 πιο έξυπνους ανθρώπους του κόσμου. Εξυμνεί το τετράφυλλο δάκρυ ,τη σημαία των Παλαιολόγων λέγοντας ότι βρίσκεται παντού στις βυζαντινές Εκκλησίες όσο αναζητάς και το έχεις δει στο 2ο γράμμα όταν καρφώθηκε 4 φορές!
Τότε κοντά στο 1927 ακούστηκε και ο πρώτος ύμνος του ΠΑΟΚ μας, μπορούν να τον απολαύσουν σε ένα ωραίο ιστορικό βίντεο από την Ιστορική σελίδα «Και εγένετο ΠΑΟΚ», που φαίνεται το πρώτο λάβαρο του ΠΑΟΚ μας το «Τετράφυλλο εν συμπλέγματι μετά πετάλλου» να ανεμίζει.
Οι ιδρυτές του ΠΑΟΚ που μαζεύτηκαν στην Λέσχη της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923 και γέννησαν τον ΠΑΟΚ, γέννησαν τον δικό μας κόσμο με το σύμβολο της Γέννησης του κόσμου όλου!
Ωδή στο Τετράφυλλο
Μία εκδοχή για την έμπνευση του τετράφυλλου είναι ότι ο Όμιλος Φιλάθλων Μεγάλου Ρεύματος στην Κωνσταντινούπολη είχε πολλά μέλη στον ΠΑΟΚ και είχε σήμα Τετράφυλλο τουλάχιστον μετέπειτα καθώς είχε και το όνομα Μαρούλη ιδιοκτήτη της καπνοβιομηχανίας που είχε τα τσιγάρα Λήθη, ίσως και άλλες μάρκες με σήμα το Τετράφυλλο μετά πετάλου, όπως η Χαλκηδόνα Κατοικιόι είχε τριφύλλι εκεί που ήταν ιδρυτές του Παναθηναικού Παπάζογλου-Νικολαίδης και τα Ταύταλα που είχαν Φοίνικα όπως η ΑΕΚ Αθηνών.
Στην Κωνσταντινούπολη το Τετράφυλλο εκτός από τις εκκλησιές βρίσκεται στα σπίτια στην κορυφή και όπως είχαμε και σε εταιρείες ποτών στις αρχές του αιώνα.
Συμβολισμός Πέταλο –Σελήνη –Άρτεμη –ΣΑΣΚ-Τα 4 άλογα της Κωνσταντινούπολης και του ΠΑΟΚ μας
Το πέταλο δίνει μαγικές ιδιότητες στα άλογα που το φορούν γιατί τα κάνει να είναι σταθερά στο τρέξιμο και να μην πονούν τα πόδια τους και καλοτυχία σε όσους το βρίσκουν, ευφορία στα χωράφια που οι Βυζαντινοί στην γιορτή του Ιωάννη του Προδρόμου έσπερναν πέταλα μέσα στα χωράφια, σύμβολο του Ιπποδρόμου της Κωνσταντινούπολης που αντικατέστησε τους λάκους με τα λιοντάρια που έτρωγαν Χριστιανούς .Το πέταλο συμβολίζει την Αμφιτρύωνος Σελήνη η οποία με την σειρά της απεικονίζεται συνήθως ως θηλυκή μορφή με μία ημισέληνο ως στέμμα και έφιππη ή οδηγώντας άρμα με φτερωτούς ίππους. Στο θεολογικό και συμβολικό επίπεδο, η Θεά Σελήνη αποτελεί τη θηλυκή αρχή της δημιουργίας του Κόσμου, ίδια έννοια με το Τετράφυλλο των Πρωτοπλάστων και της Εύας, καθώς και την πόρτα προς την απόκρυφη φύση της ανθρωπότητος και του Σύμπαντος, προς εκείνο δηλαδή που μένει άφατο στη συνηθισμένη θέαση της Φύσεως. 'Άρα τετράφυλλο-πέταλο –σελήνη οδηγούν στην Γέννηση της ανθρωπότητας στην δικιά μας περίπτωση στην γέννηση του ΠΑΟΚ μας.
Υπό αυτή την έννοια θεωρείται ότι στοιχειώνει άμεσα το φαντασιακό και το υποσυνείδητο. Σημειώνεται ότι ο Σεληνιακός μηνίσκος αποτέλεσε ιδιαίτερο σύμβολο της Πόλης του Βυζαντίου στην Κωνσταντινούπολης, μια και οι Βυζαντινοί για 1000 και πλέον χρόνια είχαν το δικό τους ημερολόγιο που οι Βυζαντινοί συνδύαζαν την γέννηση του Κόσμου με τη Γέννηση της Κωνσταντινούπολης, όπως είδαμε και πιο πάνω.
Επίσης τα σύμβολα της Σελήνης έχουν υιοθετηθεί στην χριστιανική αγιογραφία της Μακεδονικής Σχολής είτε ως διακοσμητικά στοιχεία χώρου, είτε και ως σύμβολα Αγίων όπως π.χ. στην αγιογραφία της Αγίας Αικατερίνης, των Ευαγγελιστών κλπ. Το πέταλο που συμβολίζει την Σελήνη συνδέεται άρρηκτα και με την Θεά Άρτεμη που είναι θεά σεληνιακή και με την ιδιότητα αυτή η Άρτεμη ταυτίστηκε με τη Σελήνη πιθανότατα από τα κλασικά χρόνια. Η Θέα Άρτεμη ήταν προστάτιδα του Βυζαντίου από την ίδρυση του μέχρι να επανιδρυθεί με το όνομα Κωνσταντινούπολη, για 1000 χρόνια, έχοντας σαν σύμβολο της την Αμφικτύωνος Σελήνη. Το πέταλο λοιπόν που εκτός των άλλων συμβολισμών είναι σύμβολο της Θεάς Άρτεμης ενώνει και τον ΠΑΟΚ με τον ΣΑΣΚ (Σύνδεσμο Αθλητικών Σωματείων Κωνσταντινούπολης) που είχε σαν έμβλημα την Θεά Άρτεμη , δηλαδή με όλα τα σωματεία της Κωνσταντινούπολης και δεν είναι τυχαίο που ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στα 90χρονα του ΠΑΟΚ δήλωσε επί λέξη ότι ο ΠΑΟΚ είναι ο συνεχιστής όλου του Πολιτικού Αθλητισμού εκτός του πιο παλιού πολιτιστικού
σωματείου της Ρωμιοσύνης Ερμής 1875-1877...
https://skgsports.gr/football/26-aprilioy-i-gennisi-toy-ermi-stin-konstantinoypoli-kai-o-paok/
Πέταλο –Άλογο-Ιππόδρομος –Σύμβολο εξουσίας
Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τον Δούρειο Ίππο ,οι Αρχαίοι Μακεδόνες τον Μαύρο Βουκεφάλα . Υπήρχαν και σχέδια Δικέφαλων με πέταλα μαζί. Οι Χριστιανοί είχαν τον μύθο με τα 4 άλογα της αποκάλυψης του Ιωάννη που το καθένα συμβόλιζε κάτι σημαντικό, οι Κωνσταντινοπολίτες είχαν έξω από τον ιππόδρομο τους 4 άλογα ακολουθώντας τα 4 άλογα της αποκάλυψης. Το πέταλο εκτός των άλλων ήταν σύμβολο του Ιππόδρομου της Κωνσαντινούπολης και των ίππων που έτρεχαν εκεί.
Τα ζήλευαν φαίνεται οι Λατίνοι και τα πήραν λάφυρο μετά την άλωση στον Άγιο Μάρκο της Βενετίας. Ζήλεψαν και οι Γερμανοί και τα έβαλαν τα 4 άλογα πάνω στην κεντρική τους πύλη στο Βερολίνο σαν αυτοαποκαλούμενοι συνεχιστές της Αγίας Γερμανικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας...
Τα 4 Άτια του ΠΑΟΚ και ο Μέγας Αλέξανδρος με το Βουκεφάλα στην Θεσσαλονίκη
Ο δικός μας ΠΑΟΚ με τον δικό του σχέδιο Δικέφαλου Αετού με τα πένθιμα, κλειστά φτερά που επιλέγει τα τελευταία χρόνια ,δείγμα συστολής, μόνιμου πένθους για όλες τις αλύτρωτες πατρίδες και δείγμα βαθιάς γνώσης της ιστορίας δεν χρειάζεται να αποδείξει την γνησιότητα του, παρόλο που η προπαγάνδα πλέον είναι συστηματική και θύματα της αρκετός κόσμος που δεν αναζητά την αλήθεια , ο δικός μας ΠΑΟΚ δεν χάνει ποτέ, νικά πάντα ακόμα και όταν φαίνεται ότι χάνει γιατί έχει και αυτός τα 4 δικά του άλογα στο διάβα της ιστορίας του.
1) Τον Στρατό Διονυσίου, τον καλύτερο Έλληνα τραγουδιστή που σαν Βυζαντινός αγαπούσε τον Ιππόδρομο κυρίως για τα ζωντανά και είχε άλογο με το όνομα ΠΑΟΚ.
2) Το θρυλικό άλογο ΠΑΟΚ που σάρωνε στον Ιππόδρομο, έκανε ρεκόρ στοιχημάτων και πήρε 15 πρωταθλήματα στην Μακεδόνισσα Αθήνα μια και είπαμε ότι το όνομα της η πόλη το πήρε από την Θεά Αθηνά που ζει στον Όλυμπο απέναντι από την αρχαία Θέρμη ή αλλιώς ΘεσσαλοΝίκη -Στρατονίκη -Συνώνυμο της Αθήνας και επίθετο της Θεάς Αθηνάς.
3) Τον πρόεδρο της ΚΑΕ, Θανάση Χατζόπουλο που είναι παγκόσμιος στις ιπποδρομίες και έχει βάλει σκοπό να ξεχρεώσει το μπάσκετ.
4) Και φυσικά τον μεγάλο Τραντέλληνα Γιάννη Σαββίδη, τον Ρωμιό, Βυζαντινό, τον τελευταίο Αυτοκράτορα του Πόντου με τον Χρυσό Δικέφαλο σε κόκκινο φόντο όπως το Κόκκινο ποτάμι από το αίμα της Γενοκτονίας, τον Ασπρόμαυρο Δικέφαλο του Αυτοκρατορικού στόλου, τον Ασπρόμαυρο Δικέφαλο της ΠΑΟΚ, με το τετράφυλλο της Σαμψούντας, πάνω στο Μαύρο Άλογο του όπως ο Αλέξανδρος ιππεύει τον Βουκεφάλα του, αγναντεύοντας από την Θεσσαλονίκη τον Μακεδόνα Όλυμπο με τον αιώνιο ήλιο της Μακεδονίας.