Το ποδόσφαιρο στην TV αργοπεθαίνει…
SHARE:
Τα νούμερα ήταν απογοητευτικά. Θλιβερά. Πέραν από κάθε προσδοκίας. Χαμηλότερα από ποτέ. Χτύπησαν ιστορικό χαμηλό παρότι η Premier League αποτελεί το πλέον αναγνωρίσιμο εξαγώγιμο προϊόν που παράγει το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα νούμερα τηλεθέασης για την Premier League είναι πεσμένα κατά 29% σε σχέση με πέρυσι! Σε ότι αφορά το Champions League η πτώση στην τηλεθέαση στο νησί φτάνει το εκκωφαντικό 40%
Το Sky Sports και το BT Sports τα συνδρομητικά δίκτυα που έχουν τα δικαιώματα του φιλέτου που λέγεται Premier League έχασαν αυτή την σεζόν περισσότερους συνδρομητές από ότι είχαν χάσει αθροιστικά την τελευταία δεκαετία! Όλα αυτά μετά την νέα τηλεοπτική συμφωνία μαμούθ, ύψους 8,3 δις λιρών για τα επόμενα τρία χρόνια!
What the fuck (που λένε και οι αγγλόφωνοι)? Σταμάτησε ο κόσμος να βλέπει μπάλα; Βαρέθηκε; Κουράστηκε; Στράφηκε κάπου αλλού; Ή μήπως συμβαίνει κάτι άλλο; Η απάντηση είναι όπως πάντα, πολυδιάστατη...
Από την ίδια ασθένεια πάσχει φέτος και το παντοδύναμο NFL στις Η.Π.Α., καθώς οι μετρήσεις δείχνουν πτώση της θεαματικότητας για την regular season που ξεπερνάει το 10%. Οι Αμερικανοί εστίασαν την πτώση σε πολλούς παράγοντες. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις εκλογές μέσω των debate ανάμεσα σε Χίλαρι Κλίντον και Ντόναλντ Τραμπ, την έλλειψη νέων αστέρων στην λίγκα, αλλά και δύο νέων παραγόντων που έχουν εισβάλλει στην ζωή μας μέσω του Internet και των social media. Του παράνομου live streaming και της live αναμετάδοσης των αγώνων με κείμενο και γραφική απεικόνιση είτε από social media είτε από ιστοσελίδες.
Ο κόσμος αλλάζει και μαζί του αλλάζουν οι συνήθειες. Μολονότι οι μετρήσεις δείχνουν σαφή πτώση τηλεθέασης σε ότι αφορά τους τηλεοπτικούς δείκτες, το ΒΤ Sports ανακοίνωσε ότι εμφανίζει άνοδο 17% σε ότι αφορά την θέαση ποδοσφαιρικών αγώνων από Smartphones και τάμπλετς, δείγμα της νέας εποχής. Ωστόσο, το συνολικό μερίδιο εμφανίζεται εμφανώς πεσμένο, σε ένα κοινό κορεσμένο και κουρασμένο από την παγκόσμια οικονομική ύφεση.
Η εφημερίδα Guardian από όπου αντλήθηκαν και τα περισσότερα στοιχεία για το παρόν κείμενο έδωσε βήμα στους αναγνώστες της για να εξηγήσουν τις τους έχει απομακρύνει από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες σε ότι αφορά την παρακολούθηση αγώνων της Premier League και η ωμή αλήθεια αντικατοπτρίζει εύλογα τις τάσεις της εποχής: «Ακόμα και ο 78χρονος παππούς μου ξέρει να βρίσκει τους αγώνες στο live streaming που είναι δωρεάν και προσφέρει αξιοπρεπή εικόνα», ήταν η πιο δυνατή απάντηση.
Τα περισσότερα παράπονα στάθηκαν στο ύψος της συνδρομής που για την Αγγλία κυμαίνεται στις 60 λίρες τον μήνα, κάτι που καθιστά ένα εισιτήριο διαρκείας για σχεδόν οποιαδήποτε ομάδα της Premier League πιο φθηνό από μία ετήσια συνδρομή για να δεις αποκλειστικά τους αγώνες του πρωταθλήματος. Σε μία εποχή που στον οικογενειακό προϋπολογισμό η κάθε λίρα / ευρώ μετράει, η συνδρομητική τηλεόραση φαντάζει ως ένα από τα έξοδα χλιδής που κόβονται πρώτα.
Η υπερπροσφορά μπάλας, ο καταιγισμός από ζωντανές ποδοσφαιρικές μεταδόσεις από οποιοδήποτε σημείο της γης έφερε το αντίθετο αποτέλεσμα. Έφερε κορεσμό. Χόρτασε τον κόσμο, που πλέον στρέφεται σε εναλλακτικές μορφές θέασης, ειδικά σε μία εποχή που κάθε δευτερόλεπτο είναι πολύτιμο. Μερικά στιγμιότυπα με τις καλύτερες φάσεις και τα γκολ του αρκούν.
Η εποχή του modern football έχει φτάσει κι αυτή στα όρια της. Πολλοί ξένοι παίκτες, απώλεια της συλλογικής ταυτότητας, ξένοι ιδιοκτήτες, παγκοσμιοποίηση είναι πράγματα που έχουν οδηγήσει πολύ κόσμο στην Αγγλία στις χαμηλότερες κατηγορίες και στο ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο, εκεί όπου η σχέση ανταποδοτικότητας με τον σύλλογο παραμένει άμεση.
Όλα αυτά είναι καμπανάκια συναγερμού που χτυπούν. Εξάλλου ο πλανήτης είναι ένα παγκόσμιο χωριό. Όταν η Premier League φταρνίζεται, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές λίγκες κρυολογούν. Σε μία χώρα, όπως η Ελλάδα όπου οι περισσότεροι σύλλογοι αντλούν τα βασικά τους έσοδα από το τηλεοπτικό συμβόλαιο με την συνδρομητική τηλεόραση, μία ανάλογη κρίση που θα φέρει λιγότερα λεφτά στο επόμενο συμβόλαιο ισοδυναμεί με καταστροφή.
Σε μία εποχή, όπου κάποιος μπορεί να μεταδώσει σε ζωντανή σύνδεση οποιοδήποτε γεγονός μέσω κάποιας ιντερνετικής πλατφόρμας απλώς με την χρήση του κινητού του τηλεφώνου η έννοια «αποκλειστικά τηλεοπτικά δικαιώματα» έχει πάει περίπατο.
Οι ομάδες με τις συμπεριφορές τους έδιωξαν τον κόσμο από τα γήπεδα και προτίμησαν να τον έχουν στους καναπέδες παρέα με ένα τηλεκοντρόλ, διατηρώντας με έμμεσο τρόπο την πελατειακή σχέση μαζί τους. Μόνο που τώρα οι σχέσεις εξουσίας άλλαξαν. Ο τηλεθεατής - οπαδός ξύπνησε. Έχει πια επιλογές, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι πια δωρεάν.
Ένα είναι σίγουρο. Το ποδόσφαιρο στην τηλεόραση αργοπεθαίνει. Τουλάχιστον στην μορφή που το ξέραμε...