20 Απριλίου 2025: Η κοινή Πασχαλιά των Χριστιανών, η Θεσσαλονίκη και ο οικουμενικός ΠΑΟΚ

20 Απριλίου, η ιστορική συγκυρία των 99 χρόνων του ΠΑΟΚ με το Κοινό Πάσχα Καθολικών και Ορθοδόξων. Γιορτάζουν τα κέντρα του Χριστιανισμού στην Κωνσταντινούπολη, στην Ρώμη, στο Άγιο Όρος, στην Θεσσαλονίκη, στην Ιερουσαλήμ, στην Μόσχα. Γιορτάζει και ο ΠΑΟΚ!
Ο ιστορικός του μέλλοντος Ο ιστορικός του μέλλοντος
20 Απριλίου 2025: Η κοινή Πασχαλιά των Χριστιανών, η Θεσσαλονίκη και ο οικουμενικός ΠΑΟΚ

Χρόνια πολλά στον ιστορικά οικουμενικό ΠΑΟΚ!

Ο ΠΑΟΚ, έχουμε αναφερθεί, δεν είναι τυχαία ομάδα, βασικά είναι η πιο ξεχωριστή ομάδα του κόσμου και το έχουμε αναλύσει...

Παράλληλα έχουμε αναφέρει σε αυτή την στήλη ότι τα σύμβολα του ΠΑΟΚ έχουν σχέση με την Μακεδονία, την Ελλάδα και φυσικά με την Ρωμιοσύνη, το Βυζάντιο και τους Φαναριώτες.

Σε άρθρα έχει αναφερθεί το μυστήριο με την ημερομηνία ίδρυσης του ΠΑΟΚ και ίσως έχει να κάνει με την διαμάχη μεταξύ παλαιού και νέου ημερολογίου. Η διαίρεση της Εκκλησίας προήλθε από το Σχίσμα των δύο Εκκλησιών που ήταν συνέπεια των γεγονότων της Τετραρχίας στην Θεσσαλονίκη και της γέννησης της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη-Νέα Ρώμη.

Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος λίγο πριν πέσει η Κωνσταντινούπολη το 1453 προώθησε την Ένωση των δύο Εκκλησιών στην Φλωρεντία, πολλοί στην Κωνσταντινούπολη δεν ήθελαν γιατί απλά φοβόταν την απορρόφηση των Ορθοδόξων από τους Καθολικούς, ο μύθος λέει ότι ένας λόγος που έπεσε η Κωνσταντινούπολη ήταν αυτός, καλύτερα τουρκικό φέσι ,σαρίκι παρά παπική τιάρα-εξουσία έλεγαν, γιατί είχαν και την κακή εμπειρία από τους Λατίνους το 1204 μ.Χ που ρήμαξαν την Πόλη και δεν σεβάστηκαν την Ορθοδοξία και τα έθιμα τους οι "Σταυροφόροι".

Ας δούμε πιο αναλυτικά τους 26 ιστορικούς λόγους που συνδέουν την Θεσσαλονίκη, την Μακεδονία με τις θρησκείες και ιδιαίτερα με τον Χριστιανισμό αλλά και 10 ιστορικούς ρόλους για την σύνδεση της Θεσσαλονίκης και του ΠΑΟΚ ευρύτερα με τον Χριστιανισμό και το Βυζάντιο-Ρωμιοσύνη:

1. Η Θεσσαλονίκη έχει 15 μοναδικά, μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς UNESCO με Παλαιοχριστιανικούς Ναούς και Βυζαντινούς Ναούς. Στην Θεσσαλονίκη βρίσκονται οι πρώτοι Παλαιοχριστιανικοί ναοί και Βυζαντινές εκκλησίες παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

2. Δίπλα στην Θεσσαλονίκη είναι το «Βατικανό της Ορθοδοξίας», το Άγιο Όρος που έχει μοναστήρια από όλους Έλληνες, Σλάβους, κτλ.

3. Μην ξεχνάμε ότι το κύριο ρεύμα της Ορθόδοξης Αγιογραφίας είναι της Μακεδονικής Σχολής.

4. Η Θεσσαλονίκη είναι η Ελληνιστική-Μακεδογεννημένη πόλη που μαζί με άλλες 426 πόλεις της Μακεδονικης Ευρασίας και άλλες 108 Βυζαντινές ενώνουν την Αρχαία Μακεδονική Αυτοκρατορία με την Ρωμαϊκή, Βυζαντινή, Φαναριώτικη Αυτοκρατορία.

5. Την Θεσσαλονίκη την λατρεύουν οι Σλάβοι που πρώτο διδάχτηκαν τον Χριστιανισμό από τον Κύριλλο και Μεθόδιο και είναι η «Σολούν» τους, τη λατρεύουν οι Ρωμαίοι με τον θαμμένο Ναό της Αφροδίτης, της μάνας του Αινεία, πιο παλιό από τον Παρθενώνα της Αττικής στο Βαρδάρη και έχει και ένδοξο Ρωμαικό παρελθόν όπως είδαμε και σε παλιότερο άρθρο, τη λατρεύουν και οι Εβραίοι. Τη Θεσσαλονίκη τη σέβονται οι Τούρκοι λόγω Κεμάλ, λόγω Βυζαντινής Συμβασιλεύουσας της Κωνσταντινούπολης. Η Θεσσαλονίκη λατρεύεται από τους γηγενείς Μακεδόνες σαν την πρωτεύουσα της Μακεδονίας που πήρε επάξια την θέση της Πέλλας όταν η Πέλλα δεν είχε λιμάνι.

6. Η Θεσσαλονίκη γειτνιάζει με τους Φιλίππους, την Απολλωνία και τα πρώτα βήματα του Απόστολου Παύλου.

7. Όσο υπάρχει η Θεσσαλονίκη κανείς δεν μένει δίχως πατρίδα λένε.

8. Η Θεσσαλονίκη είναι το κέντρο της Αγιογραφίας με την Μακεδονική Σχολή της.

9. Η Θεσσαλονίκη είναι στην μέση ανάμεσα στην αιώνια κόντρα της Ρώμης και της της Κωνσταντινούπολης, που συμβολίζει πολύ περισσότερα πράγματα απ’ ότι μια «ξεχασμένη ιστορία».

10. Η Θεσσαλονίκη είναι ότι απέμεινε ζωντανό από την Μακεδονική, Ρωμαϊκή, Βυζαντινή, Φαναριώτικη Αυτοκρατορία που να συνδυάζει και τις 4 αυτοκρατορίες μαζί σε μια πόλη.

Ο ΠΑΟΚ είναι το πιο Βυζαντινό, Ρωμέικο, Ελληνικό προσφυγικό σωματείο γιατί:

1. Έχει μέσα του, το όνομα του Μέγα Κωνσταντίνου που ίδρυσε την Κωνσταντινούπολη στις 11 Μάιου του 330 μ.Χ και με τις πράξεις του εγκαθίδρυσε τον Χριστιανισμό στην Αυτοκρατορία και στον κόσμο.

2. Έχει μέσα του, εκτός από την Βασιλεύουσα Βυζαντινή Κωνσταντινούπολη και την Συμβασιλεύουσα Θεσσαλονίκη, την πλέον Βυζαντινή πόλη στην Ευρώπη για κορυφαίους βυζαντινολόγους ερευνητές όπως οι Αρβελέρ και ο Paolo Odorico.

Φυσικά η Θεσσαλονίκη είναι και η Μακεδόνισσα Βασίλισσα αδερφή του Μέγα Αλέξανδρου. Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο κέντρο της Χερσονήσου του Αίμου και στο κέντρο μεταξύ Ρώμης με Νέας Ρώμης-Κωνσταντινούπολη.

3. Έχει σαν πρώτο σύμβολο του, το τετράφυλλο που αποτελεί το πρώτο σύμβολο της Γέννησης του κόσμου. Σύμφωνα με την Χριστιανική παράδοση ήταν αυτό που πήρε η Εύα όταν έφυγε από τον Παράδεισο, το δε πέταλο το έβαζαν οι Βυζαντινοί στα χωράφια τους για να είναι εύφορη η γη, στα σπίτια τους στην πόρτα, το τετράφυλλο μετά πετάλου, ένα Κωνσταντινάτο φυλακτό, το συναντάμε κυρίως σαν τετράφυλλο στην Βυζαντινή αγιογραφία.

4. Έχει τον  Ελληνομακεδονικό Δικέφαλο αετό, του Δία και των Δελφών που τον είχε η πρώτη Αθλητική ομάδα ΒΑΕ Κωνσταντινοπολιτών 1923 της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών 1923 (μητρικού σωματείου του ΠΑΟΚ), που τον είχε το κοινό Αθλητικό και πολιτικό τμήμα της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών το 1924 (ΑτΕΚ 1924), που τον είχε η ΑΕΚΘ1925 που ιδρύθηκε από τους ποδοσφαιριστές και την διοίκηση της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών1923 και που μετέπειτα ίδρυσαν τον ΠΑΟΚ, μέχρι που επιστράφηκε ο Δικέφαλος το 1929 όταν ο ΠΑΟΚ απορρόφησε την ΑΕΚΘ με πρωτοβουλία της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών.

5. Ο ΠΑΟΚ και οι προπομποί του (ΒΑΕ, ΑτΕΚ, ΑΕΚΘ), χρησιμοποίησαν  όλους τους τύπους των Δικεφάλων. Το Δικέφαλο του Πατριαρχείου, το χρησιμοποίησε το ΑτΕΚ1924 και ο ΠΑΟΚ από 1929 – 1949 τον Ελληνομακεδονικό. Το Δικέφαλο των Κομνηνών και Παλαιολόγων τον χρησιμοποίησε ο ΠΑΟΚ, τη δεκαετία του 60.

Τον Μακεδονομικρασιατικό–Ελληνομακεδονικό Δικέφαλο της Αυτοκρατορίας της Νίκαιας (η σημαία που εμφανίζεται στα προαύλια των Εκκλησιών μας), τον χρησιμοποίησε η ΑΕΚΘ1925, ο ΠΑΟΚ 1949 σε επιστολή προς τον Φανούριο Βυζάντιο, σε φανέλα 1972, 1976, 2012. Πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι αυτόν τον Δικέφαλο τον είχαν οι Μακεδονομάχοι στον όρκο τους και σε μετάλλια τους!

Τον Δικέφαλο με τα κλειστά τελείως φτερά λόγω πένθους για τις αλύτρωτες πατρίδες.

Μην ξεχνάμε την Ελληνική σημαία με το Δικέφαλο αετό που έκανε παρέλαση και την κρατούσε ο Φελούρης, παρόμοια με την σημαία του Μακεδονικού αγώνα και των Βόρειο Ηπειρωτών.

6. Το μητρικό σωματείο του ΠΑΟΚ, η Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923 είχε σαν πρώτη σφραγίδα την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης.

7. Η Ένωση Κωνσταντινοπολιτών 1923, το μητρικό σωματείο του ΠΑΟΚ, που συνυπήρχε με τον ΠΑΟΚ μέχρι το 1980 και ήταν ο πολιτιστικός του βραχίονας, ίδρυσε το 1923 την Κοινή Ομοσπονδία Αλύτρωτων και ένωσε Πόντιους, Θρακιώτες, Μικρασιάτες και Κωνσταντινοπολίτες για κοινές διεκδικήσεις.

8. Ο ΠΑΟΚ με την επιστολή του στον Ελευθέριο Βενιζέλο στις 11/12/1929 στην ουσία ερμηνεύει τι σημαίνει Πανθεσσαλονίκειος, αναφέροντας ότι είναι η ομάδα όλων των προσφύγων (Πόντιοι, Θρακιώτες, Μικρασιάτες, Κωνσταντινουπολίτες και αντιρατσιστών γηγενών, Μακεδόνων, Ελλήνων. Μέσα ο όμιλος είχε και σωματεία με το όνομα Πανμακεδονικός κτλ). Στην ουσία μια Αθλητική Κοινή Ομοσπονδία μαζί με γηγενείς που πρόσφατα είχαν μπει στον Ελληνικό κορμό μετά την απελευθέρωση της Βόρειας Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης.

Όλες οι ημερομηνίες μνήμης του ΠΑΟΚ, της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών και των προπομπών του έχουν σχέση με Βυζάντιο και Ορθοδοξία και με τα γεγονότα της Νεότερης ιστορίας των Ελλήνων.

Συγκεκριμένα:

9. Η πρώτη γιορτή μνήμης της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτων1923 ήταν 14 Σεπτεμβρίου 1922 επηρεασμένη από την Μικρασιατική καταστροφή.

10. Το καταστατικό της Παγκόσμιας Ένωσης Κωνσταντινοπολιτων (αναφέρεται στους Κωνσταντινουπολίτες εντός και εκτός της Κωνσταντινούπολης) επικυρώθηκε 10/03/1923 ίδια μέρα με την έγκριση καταστατικού του ΑΣ ΠΕΡΑ στην Κωνσταντινούπολη.

11. Στις 27 Δεκεμβρίου 1925 έγινε η ΑΕΚΘ από ποδοσφαιριστές και διοίκηση που μετά από λίγο έκαναν τον ΠΑΟΚ. 27 Δεκεμβρίου 537 μ.Χ έγιναν τα θυρανοίξια της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.

12. 12 Απριλίου, όπως ορίστηκε το 1931, είναι η γιορτή μνήμης του ΠΑΟΚ, 12 Απριλίου του 1204 έγινε η πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης.

13. Χρώματα δηλωμένα στο καταστατικό του ΠΑΟΚ από την αρχή ήταν το άσπρο και μαύρο, της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας των Κομνηνών, πένθιμα για την απώλεια των πατρίδων.

14. Ο ΠΑΟΚ φόρεσε και κόκκινα μια φορά τιμής ένεκεν για το αίμα της προσφυγιάς, όπως και μπλε τιμώντας την Ελληνική Επανάσταση που στην ουσία ξεκίνησε βόρεια από τον Πόντιο Υψηλάντη τον Φεβρουάριο του 1821, μωβ πένθιμα για τις αλύτρωτες πατρίδες όπως και κίτρινο και μαύρο σε συλλεκτική έκδοση.

Μην ξεχνάμε ότι η ΑΕΚΘ το 1925 είχε δηλωμένα στο καταστατικό της, τα κίτρινα και μαύρα χωρίς φυσικά να μιμηθεί καμία άλλη ομάδα από Αθήνα που δεν τα είχε τότε δηλωμένα στο καταστατικό της αλλά τα δήλωσε πολύ αργότερα. Το κίτρινο και μαύρο πολλοί πιστεύουν ότι ήταν το χρώμα της Αυτοκρατορίας της Νίκαιας (κάτι που δεν έχει αποδειχθεί) μετά την πρώτη άλωση, και επικράτησε λανθασμένα ότι ήταν το χρώμα του χιλιόχρονου Βυζαντίου επειδή το συναντάμε στα προαύλια της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Όπως και να έχει οι Κωνσταντινούπολιτες της Θεσσαλονίκης το τίμησαν πρώτοι, μια και ο προπομπός του ΠΑΟΚ, η ΑΕΚΘ το είχε δηλωμένο στο καταστατικό στην Βυζαντινή Θεσσαλονίκη. Η φήμη ότι έπαιξε ο Άρης με το ΑτΕΚ για τα χρώματα τον Αύγουστο του 1925 δεν στέκει προς το παρόν και γιατί δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία αλλά γιατί η ΑΕΚΘ το Δεκέμβριο του 1925 είχε δηλώσει κιτρινόμαυρα.

15. Ονόματα των βασικών ιδρυτών του ΠΑΟΚ όπως ο Φανούριος «Βυζάντιος», είχαν το ίδιο επίθετο με το Βυζάντιο και ο πρώτος πρόεδρος της Ένωσης Κωνσταντινουπολιτών Θεοφύλακτος ήταν πνευματικό κεφάλαιο για τον Ποντιακό Ελληνισμό.

16. Ο ΠΑΟΚ κατά καιρούς πήρε θέσεις για την Μακεδονία, Θράκη, Κωνσταντινούπολη, Μικρά Ασία, Αγία Σοφία, Πόντο, Μιστρά, προσφυγιά ενώ ο λαός του για την Μεγάλη Ελλάδα, Κύπρο, Β. Ήπειρο, για όλη την Ρωμιοσύνη. Καμία άλλη ομάδα δεν πήρε θέση για όλη σχεδόν την Ρωμιοσύνη τόσο έντονα, μια μικρή έρευνα σε παλιές ανακοινώσεις το αποδεικνύει περίτρανα, οι περισσότερες διοικήσεις των ομάδων εστιάζονται στο δόγμα μικρή και έντιμη Ελλάς και στα στενά τοπικά όρια που έχουν τα αρχικά των ομάδων τους, εστιάζοντας ή μόνο στο Βυζάντιο ή στην Αρχαία Ελλάδα κυρίως στο Νότο ή σε μία πόλη με αποκλεισμούς.

17. Ο ΠΑΟΚ είναι η μόνη ομάδα στον κόσμο που το όνομά του ενώνει δύο Ηπείρους, την Ευρώπη με την Ανατολή με το Πανθεσσαλονίκειος και Κωνσταντινουπολιτών. Ο ΠΑΟΚ είναι η μόνη ομάδα στον κόσμο που το όνομά της ενώνει την ΕλληνοΡωμιοσύνη με το αρχαίο, Ελληνικό, Μακεδονικό όνομα της Θεσσαλονίκης και το Ρωμέικο όνομα της Κωνσταντινούπολης (Νέα Ρώμη).

18. Ο ΠΑΟΚ μόλις ιδρύθηκε έστειλε επιστολή στην Δυτική Ελλάδα στα Ιόνια νησιά και στο προσφυγικό σύλλογο Πανπκεφαλληνιακό.

19. Στην νεότερη ιστορία οι τελευταίοι πρόσφυγες του 1915-1922 κοντά στα 2 εκ εγκαταστάθηκαν κατά 70% Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, έγιναν ΠΑΟΚ σε βάθος χρόνου, όπως και τα παιδιά, εγγόνια τους, αυτό λένε οι δημοσκοπήσεις και τα στατιστικά.

24. Αυτοί και τα παιδιά τους μετά από πρόσφυγες, έγιναν μετανάστες στις φάμπρικες και ο ΠΑΟΚ της προσφυγιάς έγινε ο ΠΑΟΚ της Ομογένειας με πρωτεύουσα του Απόδημου Ελληνισμού, την προσφυγομάνα Θεσσαλονίκη.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι ο ΠΑΟΚ μεγαλούργησε σε όλα τα αθλήματα όταν ήρθε ο σημερινός του πρόεδρος που δηλώνει Πόντιος, Τραντέλληνας, απόγονος των Βυζαντινών Ελλήνων άσχετα εάν ακόμα κάποιοι τον λένε υποτιμητικά σκέτο Ρώσο για να μειώσουν την καταγωγή του. Δεν πειράζει, τα καρποφόρα δένδρα πετροβολούν…

Ο ιστορικός ρόλος του ΠΑΟΚ εκτός της προσφυγιάς, της επανάστασης ενάντια σε κάθε κατεστημένο, είναι να είναι Οικουμενικός στο χωροχρόνο. Η ιστορική Οικουμενικότητα πρέπει να είναι η Μεγάλη Ιδέα του ΠΑΟΚ, η ειρηνική συνύπαρξη, η ένωση των λαών σεβόμενος τα πιστεύω του καθενός και μέχρι να γίνει αυτό ο Δικέφαλος πενθεί με κλειστά φτερά.

Χρόνια πολλά ΠΑΟΚ, Χριστός Ανέστη σε όλους τους ανθρώπους. Όσο υπάρχει Θεσσαλονίκη και ΠΑΟΚ, κανείς δεν μένει χωρίς πατρίδα.

Διαβάστε ακόμη...