Η νέα Τούμπα παίρνει… σχήμα
SHARE:
Περισσότερες από 700 σελίδες περιλαμβάνει η μελέτη του ειδικού χωρικού σχεδίου (φέρει την υπογραφή του Δημήτρη Δούμα, αρχιτέκτονα μηχανικού και πολεοδόμου), που συνοδεύεται από τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (συνυπογράφει ο Ευθύμιος Μουτσιάκης, περιβαλλοντολόγος).
Αρχικά στη μελέτη τονίζεται ότι το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ «θα συμβάλει στην αναβάθμιση αθλητικών υποδομών της πόλης και στην προσέλκυση σημαντικών διοργανώσεων, που θα τονώσουν την οικονομία αυτής» και ότι επιπλέον θα ενταχθεί στις ειδικές τουριστικές υποδομές της Θεσσαλονίκης, μια και «όταν ανεγερθεί, θα αποτελεί πόλο έλξης επισκεπτών για ειδικό τουρισμό αθλητικών γεγονότων/αθλητικών εγκαταστάσεων».
Υπογραμμίζεται η σημασία της καθημερινής λειτουργία χρήσεων του γηπέδου, αφού η «χρήση τους από το κοινό σε μόνιμη βάση θα συμβάλει στην γενικότερη βιωσιμότητα του σταδίου». Άλλωστε, όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, «στην σύγχρονη εποχή, ο φίλαθλος στοχεύει σε μια ολοήμερη εμπειρία και όχι απλά στο να παρακολουθήσει έναν ποδοσφαιρικό αγώνα στα στενά χρονικά των δύο ή τριών ωρών, προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί στο έπακρο την ημερήσια παραμονή του στην τοποθεσία του γηπέδου».
Στη μελέτη εξηγείται γιατί καθίσταται «αναγκαία η πρόβλεψη παρεμβάσεων προς την πλευρά της αναβάθμισης του δημόσιου χώρου σε μια ευρύτερη περιοχή γύρω από το γήπεδο» όπως και η «πρόβλεψη των αναγκαίων χώρων στάθμευσης και των κατάλληλων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων».
Επίσης, προτείνονται «πολεοδομικές και αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις στην υπόλοιπη έκταση της Αλάνας Τούμπας, με στόχο την λειτουργική ενοποίηση των ελεύθερων χώρων περιμετρικά του γηπέδου και την εύρυθμη συνλειτουργία του νέου γηπέδου με τις όμορες κοινωφελείς και κοινόχρηστες χρήσεις της Αλάνας».
Σημαντικό κεφάλαιο αποτελούν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του οδικού δικτύου, που έχουν κεντρικό άξονα την υπογειοποίηση της Κλεάνθους, μεταξύ Λαμπράκη και Μ Ασίας. Επιπρόσθετα προτείνονται «κυκλικοί κόμβοι σε αντικατάσταση φαναριών, μετατροπή πεζόδρομου σε οδό κυκλοφορίας οχημάτων, μικρή επαναχάραξη της Μ. Ασίας και τρεις υπόγειοι χώροι στάθμευσης. Θα αποτρέπεται έτσι η διακοπή της κυκλοφορίας για τα τμήματα της Κλεάνθους και της Μ. Ασίας στο ύψος του γηπέδου κατά τη τέλεση ποδοσφαιρικού αγώνα».
Ειδικότερα, προτείνεται η δημιουργία τριών υπόγειων χώρων στάθμευσης, ένας στη συμβολή οδού Ματάλων με Μ. Ασίας, ένας κοντά στο πολιτιστικό κέντρο της περιοχής και ένας τρίτος κάτω από της εγκαταστάσεις του γηπέδου. Συνολικά θα προκύψουν χίλιες θέσεις στάθμευσης γύρω από το γήπεδο, τη στιγμή που σήμερα οι προσφερόμενες θέσεις στάθμευσης δεν ξεπερνούν τις 320. Κι όταν τεθεί σε λειτουργία το Μετρό, οι φίλαθλοι θα εξυπηρετούνται από το σταθμό Παπάφη. Για αυτό προτείνεται «η αναβάθμιση του οδικού άξονα που συνδέει τη στάση Μετρό Παπάφη με την Αλάνα μέσω κυρίως της διαπλάτυνσης του πεζοδρομίου».
Να σημειωθεί ότι έχει εκπονηθεί ξεχωριστή μελέτη διερεύνηση δυνατότητας υπογειοποίησης οδών Κλεάνθους και Μ. Ασίας. Και το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής είναι από 2, 2 μέχρι 4 εκ. ευρώ, ανάλογα με τη μεθοδολογία κατασκευής, που θ' ακολουθηθεί.
Στη μελέτη του ειδικού χωρικού σχεδίου τονίζεται ακόμη ότι έχουν πραγματοποιηθεί έρευνες για την ύπαρξη αρχαιοτήτων εντός του γηπέδου. Η εκτίμηση είναι ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για αρχαιολογικά ευρήματα, πέρα από στοιχεία ταφής, που κι αυτά δεν επιβεβαιώθηκαν.
Τέλος, η έκταση που θα καλύψει το νέο γήπεδο έχει υπολογιστεί στα 47,7 στρέμματα.
ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ...
Τι ακολουθεί με τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης; Θα γίνει αποδελτίωση των όποιων παρατηρήσεων, θα γνωμοδοτήσει το υπουργείο Περιβάλλοντας και Ενέργειας, μέχρι να φτάσουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που θα κρίνει τελεσίδικα το χωρικό σχέδιο. Η προοπτική είναι στις αρχές του επόμενου καλοκαιριού οι άνθρωποι του ΠΑΟΚ να έχουν στα χέρια τους την άδεια ανέγερσης του νέου γηπέδου. Μόνο που στην Ελλάδα της γραφειοκρατίας, κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη...
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΗΠΕΔΑ
Στη μελέτη παρουσιάζονται και ορισμένες περιπτώσεις νέων ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών γηπέδων, τα οποία εμφανίζουν ομοιότητες με την προοπτική ανέγερσης νέου σταδίου στην Τούμπα. Να περιλαμβάνουν, δηλαδή, κατεδάφιση του υφιστάμενου γηπέδου και κατασκευή νέου, είτε στην ίδια θέση, είτε σε νέα, αλλά πάντα εντός αστικού ιστού. Τέτοια παραδείγματα το Σαν Μαμές της Αθλέτικ Μπιλμπάο (φωτογραφία), το στάδιο «Φέρεντς Πούσκας» στη Βουδαπέστη ή, ακόμη, και το νέο γήπεδο της ΑΕΚ, που βρίσκεται σε φάση κατασκευής.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ UEFA4 ΑΣΤΕΡΩΝ
Στόχος είναι το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ ν' ανήκει στην κατηγορία UEFA 4 αστέρων, με δυνατότητα τέλεσης αγώνων από τη φάση των πλέι οφ έως και ημιτελικής φάσης της διοργάνωσης του Τσάμπιονς Λιγκ. Επιπλέον, στη μελέτη επισημαίνεται ότι «με την προτεινόμενη χωρική οργάνωση, που αφορά τις εγκαταστάσεις του νέου γηπέδου, των συνοδών εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος χώρου αυτού, καθώς και των υπολοίπων κοινόχρηστων και κοινωφελών χρήσεων, που αναπτύσσονται στην περιοχή, δεν υπάρχει μείωση κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων».